Världsklasspriset till Camfil Farr

17 november 2010

På kontoret, på fabriken och i offentliga miljöer. Filter från Camfil Farr finns överallt. Nu tilldelas Trosaföretaget Handelskammarens Världsklasspris.

Camfil Farrs affärsidé är att ge sina kunder ren luft. Bland annat levererar företaget filter till shoppingcentra, hotell och banker. Industrier runtom i världen står dock för en stor del av kundunderlaget.

Företaget, som grundades som ett familjeföretag 1963, finns nu på många håll i världen, med över 29 dotterföretag och 24 agenter i Europa, Nordamerika och Asien. Men ännu finns mycket kvar att filtrera.

- Vi tittar just nu på att utveckla våra marknader i såväl USA, Sydamerika som Asien. I Asien finns det luftkonditionering precis överallt, men filtren är antingen urdåliga eller helt enkelt obefintliga, bara ett hål rakt in i lokalen. Det gäller för oss att övertyga dem om att det blir billigare i längen med nya filter, säger Jan Eric Larson, styrelseordförande och en av ägarna.

Juryns motivering:
Camfil Farr AB, med huvudkontor i centrala Stockholm, är världens största och ledande luftfiltertillverkare och utvecklare av renluftlösningar. Från starten 1963 har familjeföretaget expanderat kraftigt och har i dag försäljning i över 50 länder runtom i Europa, Nordamerika och Asien och sysselsätter nästan 3300 personer. Svensk ingenjörskonst och entreprenörsanda möjliggör för Camfil Farr att sprida renare luft och bygga förutsättningar för ökad livskvalitet världen runt.

Läs mer om Camfil Farr i Handelskammartidningen