Per Carlsson ny CFO för Camfil-koncernen

Per Carlsson utsedd till ny CFO för Camfil-koncernen

Camfil, världsledande på renluftslösningar, meddelar tillsättandet av Per Carlsson som ny Chief Financial Officer.

Per Carlsson, som tillträder officiellt 11 maj 2015, har omfattande internationell erfarenhet från befattningar inom försäljning, tillverkning och finans.

Under sin yrkeskarriär har han innehaft finansbefattningar på Electrolux i Sverige, Belgien och Ungern, bland annat som CFO för företagets Small Appliances-sektion. Efter Electrolux tillträdde han som CFO för Dometic, en svensk koncern som tillverkar och säljer kylningsprodukter med en omsättning på 8,8 miljarder kronor, 6 700 anställda och 50 tillverkningsanläggningar.

Per Carlssons senaste anställning före Camfil var som rådgivare hos Accent Equity Partners, ett Stockholms-baserat riskkapitalbolag med fokus på investeringar i Norden.

Per Carlsson efterträder Johan Ryrberg, CFO, som har innehaft många höga positioner hos Camfil under de senaste 20 åren och som har en stor del i Camfils framgångar som huvudarkitekt bakom Camfils tillväxtstrategi.

Per Carlsson kommer att arbeta från Camfils huvudkontor i Stockholm.