Luftfiltrering skyddar människors hälsa och förbättrar produktiviteten

2009-10-19

PRESSMEDDELANDE

Luft, som vatten, är livsnödvändigt och intresset för den dåliga luftkvaliteten inomhus driver forskning om luftfiltrering och dess positiva effekter på människor och produktivitet.

Den luft vi andas är en blandning av gaser som kväve, syre, vatten, koldioxid och spårgaser. Varje dag andas vi in cirka tio kilo luft. Om inomhusluften innehåller föroreningar, andas vi in dem i våra kroppar och de kan påverka vår hälsa.

Studier runt om i världen visar en ökad risk för hjärt-och kärlproblem, inklusive dödsfall i stroke, i förhållande till kort- och långtidsexponering för halter av luftföroreningar, särskilt partiklar. Exempel är partiklar som genereras från utsläpp från fordon och däck fragmentering, som kan ledas in inomhus genom mekaniska ventilationssystem, som deponeras i lungorna när de andas in i blodomloppet och flyttas till andra organ. Gas eller molekylära föroreningar kan också tränga bortom lungorna.

Dessa föroreningar i inandningsluften har också varit direkt kopplade till ökade andningsbesvär, medicinering, astma och kronisk obstruktiv lungsjukdom.

De senaste forskningsrönen1 har också belyst kostnader och hälsofördelar i samband med partikelfiltrering i kontorsbyggnader. Den beräknade minskningar av dödlighet, sjuklighet och intäktsbortfall visar att de övergripande ekonomiska och sociala fördelarna med att använda bra luftfiltrering är flera gånger större än de tillhörande driftskostnader. Den viktigaste ekonomiska vinsten är färre förlorade arbetsdagar och högre produktivitet.

Som global ledare inom luftfiltrering utvecklar Camfil Farr aktivt nya och avancerade luftfilter för att ge hög kvalitet på inomhusluften för människor i bostäder, kontorsfastigheter och produktions-anläggningar. Vi tillhandahåller även ett brett utbud av system för att rena utsläppen från tillverkningsprocesser.

För ytterligare information besök www.camfilfarr.com, där du också kan läsa mer om detta ämne i vår nya Hållbarhetsredovisning - den första någonsin som har offentliggjorts i luftfiltreringsbranschen.

1 Gabriel Beko, Geo Clausen, Charles J. Weschler, "Är användning av partikel luftfilter motiverad? Kostnader och fördelar med filtrering med avseende på hälsoeffekter, lokalrengöring och människors produktivitet ", publicerad i Building Environment 43 (2008) 1647-1657.

För ytterligare information kontakta:

Myriam Tryjefaczka, Corporate Sustainability Manager, Camfil Farr, tel +33 344 29 33 40, e-post: myriam.tryjefaczka @ camfil.fr  eller

Margareta Swahn Forsling, Informationsansvarig Camfil Farr, 08-54512513, margareta.swahn@camfil.se

Camfil Farr's hållbarhetsredovisning för 2008 verksamhet finns för nedladdning på www.camfilfarr.com

Camfil Farr har anslutit sig till FN: s Global Compact-program  och godkände dess tio principer för mänskliga rättigheter, miljöskydd och rättvisa arbetsvillkor. Besök http://www.unglobalcompact.org/