Camfil förvärvar Nufilter Scandinavia AB

Camfil satsar vidare inom luftfiltrering i Norden och förvärvar samtliga aktier i Nufilter Scandinavia AB med bas i Kalmar, Sverige.

Nufilter har under många år jobbat upp ett starkt varumärke på den svenska marknaden och har samtidigt skapat ett stort och långsiktigt förtroende hos sina kunder.

Norden är en viktig marknad för Camfil-koncernen och förvärvet är ett naturligt steg i vår tillväxtstrategi. Nufilter och Camfil delar samma värderingar vad gäller luftfiltrering och genom detta förvärv skapar vi ännu större möjligheter att tillgodose marknadens behov med högkvalitativa luftfilterprodukter för att skapa en ren innemiljö för människors hälsa till lägre energikostnad, säger Magnus Yngen, CEO, Camfil Group.

Under hösten kommer Nufilter Scandinavia AB succesivt att övergå i Camfil Svenska AB.

Nufilter omsatte 43,5 MSEK på den svenska marknaden under 2014.

Camfil är ett världsledande företag när det gäller renluftslösningar med 50 års erfarenhet i branschen.  Företaget har cirka 3700 anställda och försäljningen uppgick 2014 till drygt 5,5 miljarder SEK.

Magnus Yngen, CEO, Camfil Group