Camfil är en av de första med A+ klassificerat luftfilter

Eurovent´s nya energi- och effektivitetsklassificeringen för 2015, som trädde i kraft den 1 januari i år, ställer betydligt högre krav på energianvändning av ett luftfilter. Camfil är ett av de första företagen i Europa att utveckla ett energieffektivt luftfilter energiklassificerat med A+, vilket är högsta betyg enligt den nya Eurovent klassificeringen.

Opakfil ES kan inte bara användas i nya byggprojekt, det kan också monteras i alla befintliga ventilationssystem. Om alla F7-, F8- och F9- filter i Europa skulle ersättas av det nya Opakfil ES A+ från Camfil, skulle det innebära betydande energibesparingar.

Att välja ett högt rankat filter som Opakfil ES (där ES står för Energy Saver) kan spara fastighetsägare upp till 20 % per filter och år. Användningen av rätt luftfilter kommer inte bara att spara mer energi utan bidrar även till att spara pengar och säkra en sund inomhusluft.

Att upprätthålla en hälsosam inomhusmiljö är bra för personalen och de boende. Ren luft resulterar i färre sjukdagar, samt ökad produktivitet och ökat välbefinnande.

Se mer på: Bli en Energihjälte